loading...

مرجع تخصصی مقالات اطفال

بازدید : 14
دوشنبه 6 فروردين 1403 زمان : 12:40

بهترین شربت ارتقاء قد خردسال ها چیست؟ انواعی از شربت‌ها که به‌عنوان داروی متخصص اطفال افزایش قد (تقویت رشد قبل از بلوغ) استعمال میشوند؛ از جمله:

شربت شریفر (Cherifer)
پرورش سروری (Sarvari)
شربت Ayurvedic Ashwaleon
ارتقاء‌دهنده اسپانیایی.
بهترین مولتی‌ویتامین برای ارتقاء قد خردسالان
شربت کیندر و شربت نوتریشن نام تجاری مولتی‌ویتامین‌های مناسبی می‌باشد که برای افزایش رشد کودکان به کار گیری میگردند. این شربت‌ها حاوی انواع مختلف ویتامین‌ها میباشند که وجود آنها در دوران رشد برای بدن ضروری می باشد. گاهی متخصصین اطفال برای تأمین ویتامین‌های لازم بدن خردسالان یا جبران کمبود آن‌ها این مولتی‌ویتامین‌ها را تجویز می‌کنند. عالی می باشد این داروهای را ذیل نظر متخصص اطفال مصرف کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک
هر فرد از نخستینِ ولادت تا روزی که زنده می باشد، طبق یک پروسه مشخص و معلوم روند رشد و تکامل خود را می گذراند. رشد قد خردسال ها هم مانند هر چیز دیگری طبق مراحل مشخصی طی می‌شود. مهم ترین دلیل در گزینش قد کودک، ژنتیک می‌باشد. اما کارداران دیگری مثل تغذیه مناسب، ورزش و خواب کافی هم بر رویش کودک و رسیدن به نهایت پتانسیل پرورش قد کودکان کمک می‌کنند. در طی کودکی و به‌خصوص نوجوانی باید به این فاکتورها دقت مضاعفی داشته باشید تا فرزندانی بلندقدتر داشته باشید. توصیه ما این می‌باشد که به جای استعمال از دارو برای ارتقا رشد قد به تغذیه و سبک زندگی فرزند خود دقت داشته باشید.

در‌صورتی‌که شما والدینی می‌باشید که میانگین قدی بالایی دارید ولی احساس می‌کنید فرزند شما نسبت به همسن و سال‌های خودش قد کوتاهی دارااست بهتر هست به کارشناس خردسالان مراجعه کنید تا در صورت نیاز رژیم غذایی مناسب و مکمل‌های ما یحتاج فرزند شما‌را تجویز کند. برای اینکه بتوانید بهترین دارای تخصص اطفال را برای فرزند دلبندتان گزینش فرمائید، به وب‌وبسایت مراجعه‌کنید. در میتوانید برای مراجعه حضوری از پزشکان وقت بگیرید یا اینکه از خدمات مشاوره آنلاین یا تلفنی با متخصص اطفال استعمال نمایید.


جدول رشد قد خردسالان
محدوده گزینه انتظار برای قد نوباوه شما عبارت هست از:

در سن ۱ سالگی: معادل ۶۸ تا ۸۱ سانتی‌متر
۲ سالگی: مساوی ۸۰ تا ۹۴ سانتی‌متر
۳ سالگی: ۹۰ تا ۱۰۳ سانتی‌متر
در ۴ سالگی: ۹۴ تا ۱۱۰ سانتی‌متر
در ۶ سالگی: ۱۰۶ تا ۱۲۴ سانتی‌متر
۸ سالگی: ۱۱۹ تا ۱۳۷ سانتی‌متر
۱۰ سالگی: ۱۲۷ تا ۱۴۹ سانتی‌متر.

دختران در سن ۱۴-۱۵ سالگی و پسران نسبتاً در سن ۱۶ سالگی به قد بزرگسالی خود می‌رسند و آن‌گاه زا آن دیگر رشدی ندارند.
راهکارهای ارتقا قد خردسالان
اکثر عواملی که بر قد تأثیر می‌گذارد، قابل کنترل نیستند، به دلیل آنکه عامل اصلی گزینش‌کننده‌ی قد مخلوط ژنتیکی افراد می باشد. بااین‌اینک، دست اندرکاران زیادی می‌توانند در طی مجال رشد بر قد خردسالان و نوجوانان تأثیر بگذارند. به عنوان مثال این دست اندرکاران می‌توان به تغذیه، هورمون‌ها، واحد سنجش فعالیت و موقعیت پزشکی اشاره کرد. در پی به بازرسی شیوه‌های متعدد برای کمک به ارتقا ترازو رشد قد کودک ها در طی فرصت پرورش می پردازیم.

۱. داشتن رژیم غذایی متعادل و مناسب
برای ارتقا قد چه بخوریم؟ در حالتی‌که شما هم به دنبال جواب این سؤال می باشید در این نصیب با ما یار باشید. در حین سال‌های رشد، اساسی است که کل مواد پرخاصیت ما یحتاج بدن خود را برای رویش و تندستی مطلوب دریافت نمایید. رژیم غذایی شما باید مشمول میوه‌های نو، صیفیجات نو، پروتئین، غلات کامل و لبنیات باشد. شما بایستی از مصرف قند، چربی ترانس (یک نوع چربی اشباع‌نشده) و چربی‌های اشباع دوری کنید یا مصرف آن‌ها‌را محدود کنید.

در‌صورتی‌که یک بیماری قضیه‌ای یا بالا بودن سن با تأثیر بر تراکم استخوان سبب ساز کاهش قد شما شده‌اند؛ باید ترازو کلسیم دریافتی خود را افزایش دهید. اکثر اوقات سفارش میشود که زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال می بایست ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز مصرف کنند.

ویتامین D هم به‌تندرست استخوان‌ها یاری می‌کند. منابع رایج ویتامین D عبارت‌اند از:

ماهی تن
شیر غنی شده
زرده تخم مرغ.
چنانچه ویتامین D کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمیکنید، با دکتر معالج خود در زمینه‌ی مصرف یک مکمل برای حمایت مقدار سفارش‌شده‌ی روزانه حرف فرمائید.

۲. تأثیر خواب کافی بر رشد قد خردسال ها
گه گاه نادر‌خوابی در بلندمدت روی قد شما تأثیر نمی‌گذارد. البته در صورتی‌که در دوران نوجوانی معیار خواب شما به‌طور همیشگی کمتر از مقدار توصیه‌شده باشد، ممکن میباشد باعث به کوتاهی قد شود. به این دلیل که بدن شما در هنگام خواب HGH (هورمون رویش بشر) را ترشح می‌کند. در حالتی‌که به‌اندازه کافی و در ساعت ها مناسبی نخوابید، ایجاد کرد این هورمون و سایر هورمون‌ها ممکن هست کاهش یابد.

سفارش می شود که:

نوزادان تا ۳ ماهگی: روزانه ۱۴ تا ۱۷ ساعت خواب
نوزادان ۳ تا ۱۱ ماهه: ۱۲ تا ۱۷ ساعت خواب
کودک ها کودک ۱-۲ ساله: ۱۱-۱۴ ساعت خواب
طفل ۳-۵ ساله: ۱۰-۱۳ ساعت خواب
بچه ۶ تا ۱۳ ساله: ۹ تا ۱۱ ساعت خواب
نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله: ۸ تا ۱۰ ساعت خواب
بزرگسالان ۱۸ تا ۶۴ ساله: هفت تا نه ساعت خواب
و افراد مسن ۶۵ ساله و بالاتر: هفت تا هشت ساعت خواب.
کوشش فرمائید کودکان خود را قبل از ساعت ۹ شب بخوابانید تا بیشترین واحد سنجش هورمون رشد در بدن آن‌ها ترشح شود. داشتن خواب بیشتر حتی ممکن می‌باشد ساخت هورمون رویش را افزایش دهد، بدین ترتیب داشتن خواب کافی اهمیت بالایی دارد.


دنبال درمان نقص‌ رشدی کودکت هستی؟

با دکتر معالج رویش خردسال ها مشورت کردن کن.

پزشک فوق تخصص بیماری های غدد داخل ریز، رشد و متابولیسم خردسالان
مکمل ارتقا رشد قد کودکان و بزرگسالان
در خصوص ها محدودی تکمیل کننده‌ها می‌توانند به ارتقا قد در خردسالان کمک کنند. به‌عنوان‌مثال، در‌حالتی که از شرایطی رنج میبیرید که بر میزان تولید هورمون رویش شما تأثیر می‌گذارد، ممکن میباشد دکتر تکمیل کننده حاوی HGH (هورمون رویش بشر) تصنعی را برای شما تجویز کند.

علاوه‌بر‌این، افراد مسن ممکن هست بخواهند ویتامین D یا کامل کننده‌های کلسیم مصرف کنند تا خطر پوکی‌استخوان را کاهش دهند.

از مصرف هرگونه مکملی که به شما وعده ارتقاء قد را میدهد، دوری کنید. به دلیل آن که وقتی صفحات پرورش شما با هم ادغام می گردند، رشد متوقف می‌گردد و هیچ چیزی نمی‌تواند قد شمارا افزایش دهد، صرف‌لحاظ از اینکه چه مکملی مصرف می کنید.

ورزش مناسب برای پرورش قد
ورزش عضلات و استخوان‌های شمارا تقویت می‌کند، به شما امداد می‌کند وزن تن درستی داشته باشید و تولید هورمون پرورش را افزایش میدهد. خردسال ها در مدرسه می بایست دست‌کم یک ساعت در روز ورزش کنند. در این مجال، آنان می بایست بر روی مورد ها پایین تمرکز کنند:

تمرینات قدرتی مانند دراز و جلسه و بارفیکس
تمرینات انعطاف‌پذیری مانند یوگا
کار‌های هوازی مانند طناب‌زدن یا دوچرخه‌سواری و شنا.
رابطه رژیمناستیک و رشد قد طفل
در صورتی‌که ژیمناستیک‌کاران را در بازی‌های محلی یا المپیک تماشا کرده‌ باشید ممکن است تعجب فرمائید که چرا این ورزشکاران این‌قدر کوتاه‌قد به لحاظ می‌رسند. احتمالا این سؤال برای شما پیش آمده می باشد که آیا ژیمناستیک بر رشد نوپا تأثیر دارااست؟ مشکل این سؤال این میباشد که هیچ پاسخ بله یا خیر قطعی برای شما وجود ندارد.

این وقعیت را هم بایستی در نظر گرفت که هر ورزشی به یک فیزیک بدنی خاص نیاز دارد، ژیمناستیک هم همین‌طور میباشد. همان‌طور که ورزشی مانند بسکتبال بازیکنان بلندقد را جذب می‌کند. آیا منصفانه میباشد که بگوییم بسکتبال رشد یک ورزش کار را ارتقاء میدهد؟

عامل‌هایی وجود دارد که آرم میدهد تمرینات شدید ژیمناستیک در طی بلوغ با تأخیر در رویش مرتبط است. تفحص‌ای که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد نشانه بخشید که تمرینات شدید ژیمناستیک می تواند بر پرورش و بلوغ اسکلتی عضلانی تأثیر بگذارد، ولی تحقیقات دیگری که راجع به نقش تمرین فشرده در رشد و بلوغ ژیمناست‌ها انجام شده می باشد علامت می دهد که به نظر نمیرسد ژیمناستیک هیچ تأثیری بر رویش بالاتنه یا پایین‌تنه داشته باشد. از حیث تأخیر در شروع قاعدگی هم تحقیقات علامت می‌دهد که به طور معدل ژیمناست‌ها اولی قاعدگی خود را بسیار دیرتر از سایر نوجوانان تجارب می‌کنند.


ایفا ورزشهای استقامتی و تمرینات انعطاف‌پذیری بر ارتقا پرورش قد در خردسال ها و نوجوانان مؤثر میباشد.
افزایش قد خردسالان در طب سنتی
در طب سنتی تمرکز بر روی تقویت بدن خردسالان هست که سبب به پرورش مناسب آن ها می شود. به عنوان مثال راهکارهای تقویت بدن خردسالان می‌توان به مورد ها پایین اشاره کرد:

میل کردن عصاره گوشت، نخود آب، کباب، شیر بادام، شلغم و کدوحلوایی برای تقویت بدن. (در برخی موردها متخصصان طب سنتی از بعضی از این مورد ها به‌عنوان معجون رویش قد خاطر می‌کنند)
خوردن گلاب، دوغ و شیر، شیربرنج، دمنوش استوخودوس برای رفع بی‌خوابی نوپا
نهی کردن مصرف نسکافه و قهوه، سوسیس و کالباس، سرکه و نوشابه که موجب بی‌خوابی می شوند.
بادکش و حجامت در مناطق رویش قدی.
تأثیر حجامت بر رویش قد
انجام حجامت خشک روی استخوان‌های خون‌ساز ذیل لحاظ متخصصان طب سنتی، قادر است تأثیر بسزایی در ارتقاء قد تدریجی باشد؛ به این ترتیب والدین از دوسالگی میتوانند برای بیمه‌کردن کودک ها در قبال بیماری‌ها و افزایش پرورش آن‌ها اقدام به حجامت کنند.

چه داروهایی برای رویش قد تجویز میگردند؟
از مهم‌ترین و رایج‌ترین داروها برای رشد قد سوماتروپین است. سوماتروپین یک نوع هورمون رویش مصنوعی میباشد. هورمون پرورش به پرورش قد خردسال ها و همچنین به رویش عضله ها بزرگسالان و خردسالان امداد می‌کند. از این دارو برای درمان بخش اعظمی از اختلالات مانند پایین بودن سطح هورمون رویش، تداخل در رشد و کوتاهی قد به کارگیری می‌گردد.

سوماتروپین با داروهای سیکلوسپورین، هورمون‌های زنانه مانند استروژن یا پروژسترون و قرص‌های ضدبارداری، داروهای دیابت، برخی از داروهای برای تشنج، داروهای استروئیدی مانند پردنیزون یا کورتیزون تداخل دارویی داراست.

داروهای دیگری مانند سرمورلین استات هم وجود دارا‌هستند که عملکردی شبیه یا مرتبط به هورمون پرورش دارند.

عوارض داروهای رشد قد
داروهای ارتقا پرورش قد هم مانند هر داروی دیگری عوارضی به یاور داراست که در هر فردی ممکن است متفاوت باشد. مثلا عوارض این داروها:

برخورد‌های آلرژیک مانند خارش و تورم صورت، لب‌ها و لهجه
خطاها تنفسی
گوش‌درد یا عفونت گوش
سردرد
حالت تهوع و استفراغ
تورم دست یا پا
حس ضعف یا خستگی غیرطبیعی.

بهترین شربت ارتقاء قد خردسال ها چیست؟ انواعی از شربت‌ها که به‌عنوان داروی متخصص اطفال افزایش قد (تقویت رشد قبل از بلوغ) استعمال میشوند؛ از جمله:

شربت شریفر (Cherifer)
پرورش سروری (Sarvari)
شربت Ayurvedic Ashwaleon
ارتقاء‌دهنده اسپانیایی.
بهترین مولتی‌ویتامین برای ارتقاء قد خردسالان
شربت کیندر و شربت نوتریشن نام تجاری مولتی‌ویتامین‌های مناسبی می‌باشد که برای افزایش رشد کودکان به کار گیری میگردند. این شربت‌ها حاوی انواع مختلف ویتامین‌ها میباشند که وجود آنها در دوران رشد برای بدن ضروری می باشد. گاهی متخصصین اطفال برای تأمین ویتامین‌های لازم بدن خردسالان یا جبران کمبود آن‌ها این مولتی‌ویتامین‌ها را تجویز می‌کنند. عالی می باشد این داروهای را ذیل نظر متخصص اطفال مصرف کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک
هر فرد از نخستینِ ولادت تا روزی که زنده می باشد، طبق یک پروسه مشخص و معلوم روند رشد و تکامل خود را می گذراند. رشد قد خردسال ها هم مانند هر چیز دیگری طبق مراحل مشخصی طی می‌شود. مهم ترین دلیل در گزینش قد کودک، ژنتیک می‌باشد. اما کارداران دیگری مثل تغذیه مناسب، ورزش و خواب کافی هم بر رویش کودک و رسیدن به نهایت پتانسیل پرورش قد کودکان کمک می‌کنند. در طی کودکی و به‌خصوص نوجوانی باید به این فاکتورها دقت مضاعفی داشته باشید تا فرزندانی بلندقدتر داشته باشید. توصیه ما این می‌باشد که به جای استعمال از دارو برای ارتقا رشد قد به تغذیه و سبک زندگی فرزند خود دقت داشته باشید.

در‌صورتی‌که شما والدینی می‌باشید که میانگین قدی بالایی دارید ولی احساس می‌کنید فرزند شما نسبت به همسن و سال‌های خودش قد کوتاهی دارااست بهتر هست به کارشناس خردسالان مراجعه کنید تا در صورت نیاز رژیم غذایی مناسب و مکمل‌های ما یحتاج فرزند شما‌را تجویز کند. برای اینکه بتوانید بهترین دارای تخصص اطفال را برای فرزند دلبندتان گزینش فرمائید، به وب‌وبسایت مراجعه‌کنید. در میتوانید برای مراجعه حضوری از پزشکان وقت بگیرید یا اینکه از خدمات مشاوره آنلاین یا تلفنی با متخصص اطفال استعمال نمایید.


جدول رشد قد خردسالان
محدوده گزینه انتظار برای قد نوباوه شما عبارت هست از:

در سن ۱ سالگی: معادل ۶۸ تا ۸۱ سانتی‌متر
۲ سالگی: مساوی ۸۰ تا ۹۴ سانتی‌متر
۳ سالگی: ۹۰ تا ۱۰۳ سانتی‌متر
در ۴ سالگی: ۹۴ تا ۱۱۰ سانتی‌متر
در ۶ سالگی: ۱۰۶ تا ۱۲۴ سانتی‌متر
۸ سالگی: ۱۱۹ تا ۱۳۷ سانتی‌متر
۱۰ سالگی: ۱۲۷ تا ۱۴۹ سانتی‌متر.

دختران در سن ۱۴-۱۵ سالگی و پسران نسبتاً در سن ۱۶ سالگی به قد بزرگسالی خود می‌رسند و آن‌گاه زا آن دیگر رشدی ندارند.
راهکارهای ارتقا قد خردسالان
اکثر عواملی که بر قد تأثیر می‌گذارد، قابل کنترل نیستند، به دلیل آنکه عامل اصلی گزینش‌کننده‌ی قد مخلوط ژنتیکی افراد می باشد. بااین‌اینک، دست اندرکاران زیادی می‌توانند در طی مجال رشد بر قد خردسالان و نوجوانان تأثیر بگذارند. به عنوان مثال این دست اندرکاران می‌توان به تغذیه، هورمون‌ها، واحد سنجش فعالیت و موقعیت پزشکی اشاره کرد. در پی به بازرسی شیوه‌های متعدد برای کمک به ارتقا ترازو رشد قد کودک ها در طی فرصت پرورش می پردازیم.

۱. داشتن رژیم غذایی متعادل و مناسب
برای ارتقا قد چه بخوریم؟ در حالتی‌که شما هم به دنبال جواب این سؤال می باشید در این نصیب با ما یار باشید. در حین سال‌های رشد، اساسی است که کل مواد پرخاصیت ما یحتاج بدن خود را برای رویش و تندستی مطلوب دریافت نمایید. رژیم غذایی شما باید مشمول میوه‌های نو، صیفیجات نو، پروتئین، غلات کامل و لبنیات باشد. شما بایستی از مصرف قند، چربی ترانس (یک نوع چربی اشباع‌نشده) و چربی‌های اشباع دوری کنید یا مصرف آن‌ها‌را محدود کنید.

در‌صورتی‌که یک بیماری قضیه‌ای یا بالا بودن سن با تأثیر بر تراکم استخوان سبب ساز کاهش قد شما شده‌اند؛ باید ترازو کلسیم دریافتی خود را افزایش دهید. اکثر اوقات سفارش میشود که زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال می بایست ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز مصرف کنند.

ویتامین D هم به‌تندرست استخوان‌ها یاری می‌کند. منابع رایج ویتامین D عبارت‌اند از:

ماهی تن
شیر غنی شده
زرده تخم مرغ.
چنانچه ویتامین D کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمیکنید، با دکتر معالج خود در زمینه‌ی مصرف یک مکمل برای حمایت مقدار سفارش‌شده‌ی روزانه حرف فرمائید.

۲. تأثیر خواب کافی بر رشد قد خردسال ها
گه گاه نادر‌خوابی در بلندمدت روی قد شما تأثیر نمی‌گذارد. البته در صورتی‌که در دوران نوجوانی معیار خواب شما به‌طور همیشگی کمتر از مقدار توصیه‌شده باشد، ممکن میباشد باعث به کوتاهی قد شود. به این دلیل که بدن شما در هنگام خواب HGH (هورمون رویش بشر) را ترشح می‌کند. در حالتی‌که به‌اندازه کافی و در ساعت ها مناسبی نخوابید، ایجاد کرد این هورمون و سایر هورمون‌ها ممکن هست کاهش یابد.

سفارش می شود که:

نوزادان تا ۳ ماهگی: روزانه ۱۴ تا ۱۷ ساعت خواب
نوزادان ۳ تا ۱۱ ماهه: ۱۲ تا ۱۷ ساعت خواب
کودک ها کودک ۱-۲ ساله: ۱۱-۱۴ ساعت خواب
طفل ۳-۵ ساله: ۱۰-۱۳ ساعت خواب
بچه ۶ تا ۱۳ ساله: ۹ تا ۱۱ ساعت خواب
نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله: ۸ تا ۱۰ ساعت خواب
بزرگسالان ۱۸ تا ۶۴ ساله: هفت تا نه ساعت خواب
و افراد مسن ۶۵ ساله و بالاتر: هفت تا هشت ساعت خواب.
کوشش فرمائید کودکان خود را قبل از ساعت ۹ شب بخوابانید تا بیشترین واحد سنجش هورمون رشد در بدن آن‌ها ترشح شود. داشتن خواب بیشتر حتی ممکن می‌باشد ساخت هورمون رویش را افزایش دهد، بدین ترتیب داشتن خواب کافی اهمیت بالایی دارد.


دنبال درمان نقص‌ رشدی کودکت هستی؟

با دکتر معالج رویش خردسال ها مشورت کردن کن.

پزشک فوق تخصص بیماری های غدد داخل ریز، رشد و متابولیسم خردسالان
مکمل ارتقا رشد قد کودکان و بزرگسالان
در خصوص ها محدودی تکمیل کننده‌ها می‌توانند به ارتقا قد در خردسالان کمک کنند. به‌عنوان‌مثال، در‌حالتی که از شرایطی رنج میبیرید که بر میزان تولید هورمون رویش شما تأثیر می‌گذارد، ممکن میباشد دکتر تکمیل کننده حاوی HGH (هورمون رویش بشر) تصنعی را برای شما تجویز کند.

علاوه‌بر‌این، افراد مسن ممکن هست بخواهند ویتامین D یا کامل کننده‌های کلسیم مصرف کنند تا خطر پوکی‌استخوان را کاهش دهند.

از مصرف هرگونه مکملی که به شما وعده ارتقاء قد را میدهد، دوری کنید. به دلیل آن که وقتی صفحات پرورش شما با هم ادغام می گردند، رشد متوقف می‌گردد و هیچ چیزی نمی‌تواند قد شمارا افزایش دهد، صرف‌لحاظ از اینکه چه مکملی مصرف می کنید.

ورزش مناسب برای پرورش قد
ورزش عضلات و استخوان‌های شمارا تقویت می‌کند، به شما امداد می‌کند وزن تن درستی داشته باشید و تولید هورمون پرورش را افزایش میدهد. خردسال ها در مدرسه می بایست دست‌کم یک ساعت در روز ورزش کنند. در این مجال، آنان می بایست بر روی مورد ها پایین تمرکز کنند:

تمرینات قدرتی مانند دراز و جلسه و بارفیکس
تمرینات انعطاف‌پذیری مانند یوگا
کار‌های هوازی مانند طناب‌زدن یا دوچرخه‌سواری و شنا.
رابطه رژیمناستیک و رشد قد طفل
در صورتی‌که ژیمناستیک‌کاران را در بازی‌های محلی یا المپیک تماشا کرده‌ باشید ممکن است تعجب فرمائید که چرا این ورزشکاران این‌قدر کوتاه‌قد به لحاظ می‌رسند. احتمالا این سؤال برای شما پیش آمده می باشد که آیا ژیمناستیک بر رشد نوپا تأثیر دارااست؟ مشکل این سؤال این میباشد که هیچ پاسخ بله یا خیر قطعی برای شما وجود ندارد.

این وقعیت را هم بایستی در نظر گرفت که هر ورزشی به یک فیزیک بدنی خاص نیاز دارد، ژیمناستیک هم همین‌طور میباشد. همان‌طور که ورزشی مانند بسکتبال بازیکنان بلندقد را جذب می‌کند. آیا منصفانه میباشد که بگوییم بسکتبال رشد یک ورزش کار را ارتقاء میدهد؟

عامل‌هایی وجود دارد که آرم میدهد تمرینات شدید ژیمناستیک در طی بلوغ با تأخیر در رویش مرتبط است. تفحص‌ای که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد نشانه بخشید که تمرینات شدید ژیمناستیک می تواند بر پرورش و بلوغ اسکلتی عضلانی تأثیر بگذارد، ولی تحقیقات دیگری که راجع به نقش تمرین فشرده در رشد و بلوغ ژیمناست‌ها انجام شده می باشد علامت می دهد که به نظر نمیرسد ژیمناستیک هیچ تأثیری بر رویش بالاتنه یا پایین‌تنه داشته باشد. از حیث تأخیر در شروع قاعدگی هم تحقیقات علامت می‌دهد که به طور معدل ژیمناست‌ها اولی قاعدگی خود را بسیار دیرتر از سایر نوجوانان تجارب می‌کنند.


ایفا ورزشهای استقامتی و تمرینات انعطاف‌پذیری بر ارتقا پرورش قد در خردسال ها و نوجوانان مؤثر میباشد.
افزایش قد خردسالان در طب سنتی
در طب سنتی تمرکز بر روی تقویت بدن خردسالان هست که سبب به پرورش مناسب آن ها می شود. به عنوان مثال راهکارهای تقویت بدن خردسالان می‌توان به مورد ها پایین اشاره کرد:

میل کردن عصاره گوشت، نخود آب، کباب، شیر بادام، شلغم و کدوحلوایی برای تقویت بدن. (در برخی موردها متخصصان طب سنتی از بعضی از این مورد ها به‌عنوان معجون رویش قد خاطر می‌کنند)
خوردن گلاب، دوغ و شیر، شیربرنج، دمنوش استوخودوس برای رفع بی‌خوابی نوپا
نهی کردن مصرف نسکافه و قهوه، سوسیس و کالباس، سرکه و نوشابه که موجب بی‌خوابی می شوند.
بادکش و حجامت در مناطق رویش قدی.
تأثیر حجامت بر رویش قد
انجام حجامت خشک روی استخوان‌های خون‌ساز ذیل لحاظ متخصصان طب سنتی، قادر است تأثیر بسزایی در ارتقاء قد تدریجی باشد؛ به این ترتیب والدین از دوسالگی میتوانند برای بیمه‌کردن کودک ها در قبال بیماری‌ها و افزایش پرورش آن‌ها اقدام به حجامت کنند.

چه داروهایی برای رویش قد تجویز میگردند؟
از مهم‌ترین و رایج‌ترین داروها برای رشد قد سوماتروپین است. سوماتروپین یک نوع هورمون رویش مصنوعی میباشد. هورمون پرورش به پرورش قد خردسال ها و همچنین به رویش عضله ها بزرگسالان و خردسالان امداد می‌کند. از این دارو برای درمان بخش اعظمی از اختلالات مانند پایین بودن سطح هورمون رویش، تداخل در رشد و کوتاهی قد به کارگیری می‌گردد.

سوماتروپین با داروهای سیکلوسپورین، هورمون‌های زنانه مانند استروژن یا پروژسترون و قرص‌های ضدبارداری، داروهای دیابت، برخی از داروهای برای تشنج، داروهای استروئیدی مانند پردنیزون یا کورتیزون تداخل دارویی داراست.

داروهای دیگری مانند سرمورلین استات هم وجود دارا‌هستند که عملکردی شبیه یا مرتبط به هورمون پرورش دارند.

عوارض داروهای رشد قد
داروهای ارتقا پرورش قد هم مانند هر داروی دیگری عوارضی به یاور داراست که در هر فردی ممکن است متفاوت باشد. مثلا عوارض این داروها:

برخورد‌های آلرژیک مانند خارش و تورم صورت، لب‌ها و لهجه
خطاها تنفسی
گوش‌درد یا عفونت گوش
سردرد
حالت تهوع و استفراغ
تورم دست یا پا
حس ضعف یا خستگی غیرطبیعی.

برچسب ها متخصص اطفال ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 115
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 13
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 26
  • بازدید ماه : 280
  • بازدید سال : 1382
  • بازدید کلی : 1982
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی